11 grunner til å la melka være igjen i kua

906
0
DEL

Melk fra andre dyr enn mennesket, har lenge vært kilden man går til for å få i seg nok kalsium, eller det er hvertfall hva næringen vil du skal tro, men det som er egentlig er sant er at melk ikke er bra for deg. Kalsium fra dyreriket blir ikke fortært godt nok i våre kropper, så kalsium fra planteriket er virkelig å anbefale. Og ikke nok med det, men man kan i tillegg pådra seg en masse forskjellige sykdommer av alvorlig karakter.

1.Knekte bein

I en svensk medisinsk undersøkelse fant de ut at kvinner som drikker store mengder kumelk hver dag hadde større sannsynlighet for å knekke bein enn de som ikke drakk noe særlig eller ingenting.

2. Prostata kreft

Noen bevis tyder på at forbruket av melk og andre meieriprodukter fører til økt risiko for prostatakreft. Omvendt er en melkefri diett blitt påvist å redusere fremdriften av prostatakreft.

3. Laktose

Kumelk inneholder et melkesukker kalt laktose som kan være vanskelig for mennesket å fordøye, noe som resulterer i kvalme, kramper, diare, oppblåsthet og gass. Du kan få laktoseintoleranse når som helst i livet, og det kan gi deg månedsvis med smertefulle symptomer.

4. Kviser

Gjennom mange undersøkelser har man funnet ut at forbruk av melkeprodukter gir økt produksjon av alvorlig kviseproblemer både hos kvinner og menn.

5. Kolesterol

Ett glass med melk kan inneholde 24mg kolesterol, mens vegansk mat har ingen kolesterol.

6. Eggstokk kreft

En svensk undersøkelse viser at kvinner som konsumerer 4 porsjoner eller mer med melkeprodukter hver dag, har dobbelt så stor sjanse til å pådra seg eggstokk kreft enn de som kun spiste 2 porsjoner eller mindre.

 

 

7. Melkeallergi

I motsetning til laktoseintoleranse så har melkeallergi, som stort sett rammer små barn, sterke og voldsomme reaksjoner slik som oppkast og anafylaksi.

8. Antibiotika

Mange kuer pumpes fulle av antibiotika. Dette fører til antibiotika resistente bakterier, som kan føre til at antibiotika ikke fungerer like bra på mennesker lenger.

9. Mettet fett

Ett glass med helmelk kan inneholde 20% av anbefalt daglig dose med mettet fett, tilogmed lettmelk har opptil 8% av daglig anbefalt dose. Hvis du da drikker 3 glass med helmelk har du konsumert 60% av anbefalt daglig dose mettet fett, og det før du har spist noe mat.

10. Vektøkning

Til tross for industriens påstander viste en studie på mer enn 12 000 barn at jo mer melk de drakk, jo mer vekt gikk de opp, og overraskende nok så gikk man mer opp ved å drikke skummetmelk og lettmelk enn om man drakk helmelk . Studien fant også at erstatning av brus med melk førte ikke til vekttap.

11. Beintap

I stedet for å fremme beinhelse, kan animalsk protein i meieriprodukter ha en kalsium vaskende effekt.

Disse helsefaktorene, kombinert med den miljøskadelige delen av storskala melkeproduksjon, gjør det klart at melk er dårlig for deg. Hvis du tror det er på tide å kvitte seg med meieriprodukter, prøv å bli veganer i 30 dager, og sjekk ut hvor bra kalsium fra planter vil være for deg.