DEL

Å velge et fullstendig dyrevennlig kjøretøy har lenge vært synonymt med å holde seg til sykkel - for ikke å si apostlenes hester. Selv om markedet for veganske alternativer til tidligere dyreuvennlige hverdagsprodukter har opplevd en eksplosiv vekst i vesten i de siste årene, har det virket som om de fleste bilprodusenter har avskrevet denne veksten som relevant for deres egne konsumentgrupper - til nå.

Som verdens første kommersielle bilprodusent annonserte Tesla tidligere i sommer at bilsetene i nye biler nå blir trukket i syntetisk skinn. Som standard er fortsatt rattet dekket av dyrehud, men ved kjøp er det nå også mulig å velge bort dette til fordel for det samme syntetiske materialet setene er trukket i.

Som en av el-bilene på det norske markedet med lengst rekkevidde har Tesla lenge hatt et godt grep om det norske el-bilmarkedet. Med et slagord om å "få til en global overgang til bærekraftig energi raskest mulig" er det ikke underlig at kunder som ønsker å investere i bærekraft gjerne søker seg til produsenten. At bruken av produkter av storfe gjerne utgjør en negativ i et personlig regnskap over økologisk fotavtrykk er noe som også etterhvert har fått rotfeste i norske medier og blant nordmenn flest. Globalt er det også fullt mulig at Tesla forsøker å "vinne" en voksende kundegruppe av vegetarianere og veganere og sikre seg god publisitet fra dyrevelferdsorganisasjoner ved å være først med å lansere en "veganvennlig" elbil.

For ivrige Tesla-tilhengere kommer nok de skinnfrie skinnsetene neppe som lyn fra klar himmel: Allerede på et aksjonærmøte i 2015 ble det presentert et forslag om å tilby veganske seter i nyproduserte biler. Selv om internstyret anbefalte at aksjonærene stemte imot forslaget, ble skinnfrie seter inkludert som et alternativ. Fra og med juli 2017 vil alle nye elbiler fra firmaet inkludere dyrefrie skinnseter.